Hoe werkt een TPMS systeem
Er zijn twee soorten TPMS
systemen:
- Een indirect TPMS (iTPMS) systeem meet de rolomtrek van de band via de ABS /
ESP sensoren, hierbij zitten er geen sensoren in de banden. Het voordeel van het indirecte TPMS
is dat er geen sensoren in de wielen zitten en er vrij gewisseld kan worden en er geen
batterijen leeg kunnen gaan.
- Een direct TPMS (dTPMS) systeem werkt met sensoren in de banden waaronder de
TPMS ventielen. Hierbij meten de sensoren de exacte bandenspanning in de band.Nadeel is dat in
ieder wiel een sensor gemonteerd zit.
Een Tyre Pressure Monitoring System werkt met druk sensoren welke in veel gevallen gemonteerd zijn aan het bandenventiel. Het is een kastje met daarin elektronica welke zich in de band bevindt.
Hoe een TPMS systeem te repareren
De ingebouwde sensoren in de wielen worden in nagenoeg alle gevallen voorzien van een batterij.
Deze hebben een beperkte levensduur en de sensor zal dan in zijn geheel vervangen moeten worden.
Naast een lege batterij kan ook de elektronica van de sensor defect raken of kan het ventiel
afbreken.
Het is afhankelijk van het toegepaste type sensorventiel of dat een deel vervangen kan worden of
dat de sensor helemaal vervangen dient te worden. De batterij kan nooit vervangen worden dus bij
een lege batterij dient de hele sensor vervangen te worden.
Banden Service Deil kan de sensoren testen op de werking en batterijspanning. Zo nodig kunnen
wij de sensoren vervangen.
Bij vervanging van de sensor of verwisseling van de wielpositie moet het TMPS systeem ingeleerd
worden, dit wil zeggen dat de ventielen op de huidige wielpositie kenbaar gemaakt moet worden
aan de computer van de auto. Als dit niet gedaan wordt zal het TMPS een storing blijven
geven.
Wettelijke eisen TPMS
De wettelijke eisen voor voertuigen zijn de volgende:
- Per 1 november 2014 moeten alle in Nederland geleverde personenwagens en lichte bedrijfswagens
standaard voorzien zijn van een TPMS systeem
- Vanaf 1 januari 2015 worden auto’s waarvan het TMPS systeem niet naar behoren werkt
afgekeurd.
Waarom is het TPMS verplicht gesteld.
Een te lage bandenspanning heeft invloed op het brandstof verbruik en bandenslijtage. Daarmee
heeft dat een negatieve invloed op het milieu. Een circa 10% lagere bandenspanning kan een 1%
hoger brandstofgebruik tot gevolg hebben
Bel gerust